Op de radio horen we de eerste kerstliedjes. We zitten in de donkere dagen voor Kerst. De Noren hebben het dan ook letterlijk over ‘mørke tider’, donkere tijden. Toch is het voor de tijd van het jaar donkerder dan gewoonlijk want we missen de sneeuw! Het heeft wel gesneeuwd en het vriest ook al een tijdje, maar de sneeuw die gevallen is en waarvan we dachten dat het zou blijven liggen, is toch weer weg.

piggdekk

piggdekk, klaar voor de sneeuw!

We kunnen nu wel in het donker genieten van die prachtige sterren aan een wolkenloze hemel en stilletjes hopen we op het noorderlicht binnenkort 🙂 Wat ook aangenaam is in deze donkere tijden: breien! In dit land waar het tempo al wat lager ligt dan in Nederland was een tv programma van 12 uur waarbij alleen maar gebreid werd! Dat kan volgens ons alleen maar in Noorwegen 🙂

Ondertussen gaat het hier gewoon lekker zijn gangetje. Arie was net aan het wennen aan zijn baanloze periode, toen er ineens volop werk bleek te zijn in deze lauwe tijd. Leuk natuurlijk! Dit weekend staat er Julebord (Kersttafel) voor 180 personen op het program. Noren beginnen al met kerstmaaltijden in november, iets dat wij Nederlanders niet zo goed begrijpen.

Janneke heeft de eerste rapportenronde op school achter de rug en zwemt met een paar collega’s wekelijks in het zwembad pal naast de school. Het bad is op dat moment alleen voor de teamleden open. Het voelt alsof we in een resort wonen: om 16.00 is het gedaan met werken en schuif je zo het zwembad in en na het baantjes trekken nog even ontspannen met massagestralen en sauna, wat voelt dat luxe!

Zoetjesaan beginnen we aan de voorbereidingen voor de kerstvakantie, want we krijgen familie op bezoek en niet zo weinig ook! Op een bepaald moment zijn we met zijn tienen! Dat wordt passen en meten in ons huis, maar ook heel gezellig!

English

Arie is doing well at the hotel. Even now, when there is usually not much going on there, he’s at work! Janneke is doing great at school and enjoys the possibility of swimming in the pool next to the school, together with some collegues.

There’s hardly any snow right now, but it freezes a lot! Maybe we’ll go ice skating in sted of skiing? 🙂

We’re looking forward to Christmas, we’ll have many visitors over from the Netherlands and Canada!

Tags:

4 Responses

  1. Hallo Janneke en Arie, Leuk weer iets over jullie leven in Noorwegen te lezen. En vooral ook iets te zien van de omgeving waar jullie wonen en werken. Fijn dat het jullie zo goed bevalt. Hier is alles goed. Een hartelijke groet van Diny en Mark.

  2. Dag Janneke en Arie, Dank voor jullie bericht plus de mooie foto’s. Fijn dat het zo goed gaat met jullie in het Hoge Noorden. Alhier zorgt sint met zijn gevolg voor opwinding en verwachting. In de grote steden overheerst in de winkels echter het kerstgevoel met name als het gaat om de versieringen en decoraties. Goede decembermaand toegewenst. Groet. Liesbeth en Henk Poelakker Date: Sat, 23 Nov 2013 17:21:33 +0000 To: hpoelakker@hotmail.com

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Laatste reacties…

  • André Broekman on Home: “hallo Janneke en Arie ik ben aan het oriënteren voor het kopen een vakantie woning in Seljord Ik zag er een hele mooie voorbij komen in een artikel. ik heb een vraag of jullie weten of dit kan en wie deze in de verkoop heeft staan. zie link https://www.man-man.nl/vakantiehuis-chalet-noorwegen/04 december, 25
  • Micky on Emigreren: “Beste, wij willen naar alle waarschijnlijkheid gaan emigreren maar willen dan in Noorwegen een hotel of camping met vastgoed kopen. Hebben jullie daar ervaring mee en kennen jullie makelaars die daarin gespecialiseerd in Noorwegen. Wij kijken In regio telemark, mogelijk andere ook maar eigenlijk niet veel noordelijker dan Oslo.05 november, 25
  • Herman Zondag on Emigreren: “Fantastisch wat een mooie informatie en het klopt Noorwegen is TE gek!!! Sinds dag 1 ben ik verslaafd aan dit land. Wij hebben hier ons familiehuis Søndagshus in Vrådal en als we wakker worden kijken we over het Nissermeer en de Vrådal Panorama piste. Warme groet Herman Zondag en gezin03 januari, 25
  • Ellen on Pro / Contra: “Bedankt voor jullie pro’s en cons. Heel fijn om deze zo duidelijk te mogen lezen. Nu wij zelf heel sterk nadenk om te emigreren naar Noorwegen is alle informatie welkom. We zitten vooral met het feit dat wij een samengesteld gezin zijn en onze kinderen ook nog een andere ouder hebben die hier dan in Nederland woont. Hoe pakken we dat aan. Wat als ze niet mee willen? Wanner we geen samengesteld gezin waren geweest was het een stuk eenvoudiger. Nu is het goed uitleggen wat de voor en nadelen zijn en ze dan laten kiezen. Wederom…..wat als ze niet mee willen……01 juli, 23
  • David on Pro / Contra: ““Het wordt soms pijnlijk duidelijk dat we buitenlanders zijn. Op Janneke’s school denken sommige dommere leerlingen dat wij ‘gelukszoekers’ of misschien wel ‘profiteurs van hun welvaartstaat’ zijn, niet beseffende dat wij het in Nederland financieel gezien goed hadden en dat wij andere redenen hadden om naar Noorwegen te verhuizen. Er bestaat bij een minderheid van de rechtse plattelandse Noorse bevolking een duidelijke afkeer t.o.v. ‘buitenlanders’. Echt pijnlijk om discriminatie aan den lijve te moeten ervaren. Nooit gedacht, maar een pijnlijke realiteit.” Ik heb precies hetzelfde gevoel in Nederland. Ik kom uit Barcelona en ik woon nu 3 jaar in Nederland. Dus dat…25 juni, 23