English summary below

Het registratiebewijs van de politie

Vanmorgen reden we in alle vroegte opnieuw naar Skien. Op het politiebureau kreeg Janneke haar bewijs dat ze legaal en onbeperkt in Noorwegen mag wonen. Daarna gingen we naar het belastingkantoor om een belastingnummer aan te vragen. Nu nog zo’n 3, 4 weken wachten tot het nummer toegekend wordt. Dan kan Janneke een Noorse bankrekening aanvragen.

English summary

This morning we drove once more to Skien. Janneke finally got her registration certificate as an legal citizen of Norway. Now she just has to wait 4 weeks until she gets an ‘important personal’ number from the tax-office. With that number she can obtain a Norwegian bankaccount.

Tags:

9 Responses

  1. Hoi Janneke en Arie,
    Ik heb even moeten “bijlezen” na een korte vakantie in Tjechie. Ik lees dat het uiteindelijk toch goed gekomen is met de verblijfsvergunning. Keurig. Hopelijk valt de start op school ook mee en als je er echt voor gaat moet dat lukken Janneke.Het weer zag er in ieder geval op de foto’s goed uit, dus dat kan niet beter. Arie komt 6 augustus al weer naar Nederland heb ik gelezen, dan bel ik wel weer om eens ergens iets te gaan drinken. Heel veel succes daar Janneke. En neem van mij aan: het komt goed…………………

    Jan Pieter

  2. Dat new in norway is zeker van de website die ik je had gemaild. Duidelijk hoor, ligt hier zelfs in de bieb! De procedure is wel een stuk makkelijker geworden (ondanks het 2x rijden). Nu snel de skattekort anders krijg je zo weinig uitbetaald in salaris. Nu nog een dag ‘ rustig ‘ aan voordat Arie weer naar NL vertrekt en dan…. dan kan het allemaal even op zijn plek vallen. Wanneer start je met je werk? Rond de 20e?

    • De skattekort laat nog 4 weken op zich wachten. We hebben alle gegevens gebracht, ze hebben kopieën gemaakt…
      Morgen ga ik kennismaken met de enige directeur die ik nog niet gesproken heb. Volgende week ga ik me voorbereiden en vanaf de 13e geht’s los!!

      • Ik heb me al eerder in de stof verdiept, dat geeft geen problemen. Het lastige is natuurlijk dat ik in het Nederlands denk, Noors aangevuld met Engels ga uitleggen en uiteindelijk Duits met ze gaan oefenen…

        En als je zelf de Noorse grammatica niet helemaal onder de knie hebt, voel je moeilijk aan waar de schoen wringt bij de studenten.

  3. Hey, dit is goed nieuws:) eindelijk legaal in noorwegen. dat ging eigenlijk nog best snel, behalve het heen en weer gerijd dan.

    • Ha dochter! Ik heb ook een mooi boek “New in Norway” gekregen. Erg duidelijke informatie en overzichtelijke layout. Iets voor jullie, dacht ik meteen…

  4. Heerlijk om dat al binnen te hebben. Daar moesten wij 6 jaar terug weken op wachten 🙂 Maar een bankrekening konden we aanvragen doordat de bank zelf ons D-nummer aanvroeg, dat we binnen 1 week al ontvingen. Nadat we laten ons fødslesnummer kregen, hebben we alles weer om (moeten) laten zetten. Papiertje goed bewaren want wij hebben het nog wel eens een keerof wat moeten laten zien.
    Heeft alleen Janneke dit aangevraagd, niet jij?
    Weer een stap op weg om in Noorwegen!

    Mvh Lieke

    • Ha Lieke, ik zal het zeker goed bewaren!
      Arie gaat zaterdag weer naar Nederland om te werken. Rond 1 okt. komt hij hierheen en zal dan dus door de administratieve molen gaan. Groetjes, Janneke

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Laatste reacties…

  • André Broekman on Home: “hallo Janneke en Arie ik ben aan het oriënteren voor het kopen een vakantie woning in Seljord Ik zag er een hele mooie voorbij komen in een artikel. ik heb een vraag of jullie weten of dit kan en wie deze in de verkoop heeft staan. zie link https://www.man-man.nl/vakantiehuis-chalet-noorwegen/04 december, 25
  • Micky on Emigreren: “Beste, wij willen naar alle waarschijnlijkheid gaan emigreren maar willen dan in Noorwegen een hotel of camping met vastgoed kopen. Hebben jullie daar ervaring mee en kennen jullie makelaars die daarin gespecialiseerd in Noorwegen. Wij kijken In regio telemark, mogelijk andere ook maar eigenlijk niet veel noordelijker dan Oslo.05 november, 25
  • Herman Zondag on Emigreren: “Fantastisch wat een mooie informatie en het klopt Noorwegen is TE gek!!! Sinds dag 1 ben ik verslaafd aan dit land. Wij hebben hier ons familiehuis Søndagshus in Vrådal en als we wakker worden kijken we over het Nissermeer en de Vrådal Panorama piste. Warme groet Herman Zondag en gezin03 januari, 25
  • Ellen on Pro / Contra: “Bedankt voor jullie pro’s en cons. Heel fijn om deze zo duidelijk te mogen lezen. Nu wij zelf heel sterk nadenk om te emigreren naar Noorwegen is alle informatie welkom. We zitten vooral met het feit dat wij een samengesteld gezin zijn en onze kinderen ook nog een andere ouder hebben die hier dan in Nederland woont. Hoe pakken we dat aan. Wat als ze niet mee willen? Wanner we geen samengesteld gezin waren geweest was het een stuk eenvoudiger. Nu is het goed uitleggen wat de voor en nadelen zijn en ze dan laten kiezen. Wederom…..wat als ze niet mee willen……01 juli, 23
  • David on Pro / Contra: ““Het wordt soms pijnlijk duidelijk dat we buitenlanders zijn. Op Janneke’s school denken sommige dommere leerlingen dat wij ‘gelukszoekers’ of misschien wel ‘profiteurs van hun welvaartstaat’ zijn, niet beseffende dat wij het in Nederland financieel gezien goed hadden en dat wij andere redenen hadden om naar Noorwegen te verhuizen. Er bestaat bij een minderheid van de rechtse plattelandse Noorse bevolking een duidelijke afkeer t.o.v. ‘buitenlanders’. Echt pijnlijk om discriminatie aan den lijve te moeten ervaren. Nooit gedacht, maar een pijnlijke realiteit.” Ik heb precies hetzelfde gevoel in Nederland. Ik kom uit Barcelona en ik woon nu 3 jaar in Nederland. Dus dat…25 juni, 23