English text below

IMG_2279De winter is nu medio januari 2015 ook in Kviteseid echt begonnen. In twee dagen is er 40 cm sneeuw gevallen en iedere dag moeten we onze oprit, de garageopgangen en onze plaats voor het huis vrijhouden. Dat is een intensief en zwaar karwei dat uren duurt met zo’n ouderwetse Noorse sneeuwschuiver. Balen dat er hier geen traktor is die alles even komt schoonvegen.

IMG_2275Koud is het niet echt; het vriest slechts een paar graden. Afgelopen weekend hebben we trouwens de sneeuw van de tuinstoelen weggeveegd en konden we in de tuin genieten van een heerlijk warm zonnetje. Het is hier zo prachtig! Puur genieten!!

Al met al is het een heel verschil met het hogergelegen Rauland waar we vorig jaar nog woonden en nu nog werken. Daar is de sneeuw inmiddels ruim anderhalve meter. Het rijden naar ons werk gaat gelukkig prima. Goede spijkerbanden doen het meeste werk 🙂 en de sneeuwschuivers rijden iedere dag af en aan. Respect voor die gasten. Niet alle wegen kunnen ze openhouden. Net voorbij Rauland is de weg naar Hovden dicht en richting Bergen gaat het met kolonnen-rijden. Af en toe zien wij ook omgevallen trucks op ‘ons stukje weg’ naar het werk. Rijden op die winterse wegen is toch een vak apart.

Janneke werkt zich op school een slag in de rondte nu de directeur en de administratrice er een tijdje niet zijn. Zij vangt nu alles op en regelt de hele dag van alles en nog wat.
Arie werkt inmiddels ook weer bijna iedere dag en da’s mooi voor het broodnodige inkomen.

IMG_2265

Bitterkoud en toch lekker warm 🙂

De periode rond Kerst en Oudjaar was beregezellig. Pieter en Brigit zijn een week bij ons te gast geweest. Veel gekletst en siteseeing in de omgeving gedaan :-). De school, het hotel en ons huisje in Rauland hebben we ook nog even bezocht.

We hebben naar typisch Noors gebruik gebarbecued in de sneeuw. Worstjes grillen :-). Dat hoort er hier bij in de winter. Toch?IMG_2263

In Rauland hebben we nog even op de langlaufski’s gestaan en een rondje in Vierli gemaakt.

Natuurlijk willen wij ze hier ook nog even bedanken voor de vele boodschappen en fleskes die ze meebrachten. Tusen takk!

vuurwerk hotelJammer was wel dat Arie met Oud en Nieuw moest werken. Het was echter heel bijzonder toen Janneke plots om 00:00 uur in het hotel verscheen om hem te verrassen. We konden toch samen het nieuwe jaar inluiden.

Samen hebben we naar het prachtige vuurwerk gekeken dat het hotel georganiseerd had en daarna hielp Janneke zelfs met de grote opruim werkzaamheden in het restaurant. Wat een romantisch begin van 2015 he?!

Het dagelijks leven is hier in Noorwegen inmiddels behoorlijk duurder geworden. Door de lage olieprijs is de Noorse kroon fors in waarde gedaald en zijn de prijzen in de winkels gestegen. De diesel en benzine is hier echter niet in prijs gedaald en blijft onveranderd hoog. En dan te weten dat onze inkomens niet mee stijgen. Barre tijden dus.

English text

Janneke

Janneke’s car at the school parking

Winter has finally come to Kviteseid. We have now 40 cm /15 inch of snow. It’s quite a job to shovel our place. Today it took 3.5 hours to clear our property and driveway with an old tradiotional Norwegian snow shovel. But… the weather is still mild and the place is so beautiful, we really enjoy it here!

Meanwhile it keeps on … snowing :-(.

We are both pretty busy at our work places in Rauland, 36 miles north from Kviteseid. Every day we drive over the icy or snowy roads. The roads here are well maintained by huge snow shovels. It seems these guys work 24/24 to keep the roads open. Not every road is open however. Some roads are closed due to the weather conditions (too much snow) and on some roads you can only drive behind a snow shovel (Kolonnekjøring).

Tags:

One response

  1. Dag Arie en Janneke,
    Als rasechte koukleum 1e klas, kijk ik met gemengde gevoelens naar jullie winterfoto’s. Prachtig om deze te zien, zittend bij de warme kachel in het vertrouwde Meeuwen.
    Groet van ons beiden.
    Liesbeth en Henk

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Laatste reacties…

  • André Broekman on Home: “hallo Janneke en Arie ik ben aan het oriënteren voor het kopen een vakantie woning in Seljord Ik zag er een hele mooie voorbij komen in een artikel. ik heb een vraag of jullie weten of dit kan en wie deze in de verkoop heeft staan. zie link https://www.man-man.nl/vakantiehuis-chalet-noorwegen/04 december, 25
  • Micky on Emigreren: “Beste, wij willen naar alle waarschijnlijkheid gaan emigreren maar willen dan in Noorwegen een hotel of camping met vastgoed kopen. Hebben jullie daar ervaring mee en kennen jullie makelaars die daarin gespecialiseerd in Noorwegen. Wij kijken In regio telemark, mogelijk andere ook maar eigenlijk niet veel noordelijker dan Oslo.05 november, 25
  • Herman Zondag on Emigreren: “Fantastisch wat een mooie informatie en het klopt Noorwegen is TE gek!!! Sinds dag 1 ben ik verslaafd aan dit land. Wij hebben hier ons familiehuis Søndagshus in Vrådal en als we wakker worden kijken we over het Nissermeer en de Vrådal Panorama piste. Warme groet Herman Zondag en gezin03 januari, 25
  • Ellen on Pro / Contra: “Bedankt voor jullie pro’s en cons. Heel fijn om deze zo duidelijk te mogen lezen. Nu wij zelf heel sterk nadenk om te emigreren naar Noorwegen is alle informatie welkom. We zitten vooral met het feit dat wij een samengesteld gezin zijn en onze kinderen ook nog een andere ouder hebben die hier dan in Nederland woont. Hoe pakken we dat aan. Wat als ze niet mee willen? Wanner we geen samengesteld gezin waren geweest was het een stuk eenvoudiger. Nu is het goed uitleggen wat de voor en nadelen zijn en ze dan laten kiezen. Wederom…..wat als ze niet mee willen……01 juli, 23
  • David on Pro / Contra: ““Het wordt soms pijnlijk duidelijk dat we buitenlanders zijn. Op Janneke’s school denken sommige dommere leerlingen dat wij ‘gelukszoekers’ of misschien wel ‘profiteurs van hun welvaartstaat’ zijn, niet beseffende dat wij het in Nederland financieel gezien goed hadden en dat wij andere redenen hadden om naar Noorwegen te verhuizen. Er bestaat bij een minderheid van de rechtse plattelandse Noorse bevolking een duidelijke afkeer t.o.v. ‘buitenlanders’. Echt pijnlijk om discriminatie aan den lijve te moeten ervaren. Nooit gedacht, maar een pijnlijke realiteit.” Ik heb precies hetzelfde gevoel in Nederland. Ik kom uit Barcelona en ik woon nu 3 jaar in Nederland. Dus dat…25 juni, 23